Fast blogger – fotospesial

Hytteprosjektet på Gaustablikk foregår ikke bare under foten av Telemarks høyeste fjell. Det å bygge hytte fører med seg både forarbeid og etterarbeid. Det kan foreksempel være å gjøre de nødvendige innkjøpene til turen, vaske bestikk og tallerkner når vi kommer hjem, og vaske arbeidsklær en gang i mellom. For meg hadde ikke etterarbeidet mye med selve progresjonen i bygginga å gjøre, men jeg vil tro at du syntes det var en viktig oppgave. Hver gang vi kom hjem fra Gaustablikk satt jeg meg ned, la inn bildene fra turen og oppdaterte bloggen.

Når jeg så dro i forsvaret i slutten av September var det Kai som overtok denne oppgaven. Jeg ble flyttet fra Gaustablikk, fra kameraet og datamaskinen – over til andre siden, lik som deg. Jeg ble en leser av min egen (og resten av familiens) blogg. Hver mandag, og noen ganger andre dager også, fant jeg meg en datamaskin, klikket meg inn på Midtskogens hytte på Gaustablikk for å sjekke om noe nytt hadde skjedd. Noen ganger var det stille veldig lenge, andre ganger var det større oppdateringer. Men det var likevel noe far i huset var dårlig på. Gang på gang skrev han i bloggen: «Glemte kameraet på hytta», «Glemte å ta bilder», «Tom for strøm» osv. Vi lever i en visuel verden, med tv, film og data. Internett har mulighet for bilde, og internett TRENGER bilder. Nå sitter jeg igen bak maskinen etter en Gaustablikktur, for å legge inn denne fotospesial-posten, der det er en generell BILDE-oppdatering over hytta.

Vi dro opp torsdags kveld, Kai, Heidi og jeg. Målet for turen var jo selvfølgelig å få gjort litt også, men jeg var veldig gira på å få testa bakkene. Mor&Far trodde det kom til å bli for kaldt denne helga, og lot derfor langrennskiene sine stå igjen hjemme. Det angret de på når de kom opp. Spesielt Kai:

Det var ca -15, skyfri himmel og hvitkledde fjelltopper. Du verden så fint det er på fjellet en slik vinterdag.

Som dere ser fikk jeg nesa utenfor hyttedøra, selv om det ikke var før lørdags morgen. Jeg måtte dra hjem i totiden, men de to andre drar hjem i morgen. Lørdag kom også Steinar for å fortsette sitt prosjekt med det elektriske. Det er ikke bare-bare, så mange finesser det blir i en slik «hytte». Fiberkabel inn, mulighet for kablet nett i alle rom, varmekabler her og der, spotter i taket osvosv.

Jeg lovet fotospesial, og har nå klart å skrevet en hel del likevel. Da blir det bilder fra nå av.

Slik ser nå stua ut fra verandadøra mot soverommene i 2. etasje.

Dette blir byggets nest største soverom, og er helt bakerst i kjelleren. Det fungerer nå, slik som de fleste andre rommene også, som lager.

Det største som har skjedd siden jeg dro i september, selv om jeg også var der i november en gang, var at vi har fått et nesten helt ferdig rom, som Kai har tydelig skrevet på de forrige postene. Badet. Det befinner seg i kjelleren, og er nummer 1 av 2. Det andre kommer nok ikke til å bli ferdig på en god stund, og er heller ikke like stort.

Badet nede, skal bestå av dusj, badstue og badekar. Og selvfølgelig do og vask.

Til høyre skal det være et badekar, og åpningen i midten skal bli døra inn til en liten badstue.

Her er begynnelsen på dusjen. Den er ikke helt ferdig, det mangler nemlig kabinettet.

Et rom som også har kommet lang på vei, men har stått litt i skyggen av badet, er vaskerommet. Det er også flislagt på alle kanter, døra er på og varmekablene i gulvet er på.

Vaskerom med utslagsvask og en gigantisk varmtvannsbereder. Vaskerommet er et "teknisk rom", og vil bestå av sånne ting som alle hus har. Vannsystem, hovedkran osv. Nesten viktigst av alt skal det etterhvert komme et tørskeskap til å henge våte klær til tørk.

Som jeg sa fikk jeg på meg klærne og vendte nesa utenfor hytta. Målet var for det meste å teste ut bakkene, og av det har jeg planer om å skrive en liten vurdering av bakken på denne bloggen etterhvert. Men jeg kunne ikke dy meg, jeg måtte ta en liten runde med kameraet ute også.

Dette er utsikten fra toppen av heisen som går 100 meter unna hytta, over Rjukan-dalen og mot vidda på andre siden.

Skilt som viser hvor du skal kjøre. De fant jeg nyttig, for det er maaange bakker der!

Jeg vet ikke hva som stjeler mest fokus? Mitt nye snowboard, eller Gasutatoppen med sine 1880 høydemeter. Du syntes snowboardet? Jeg og!

2 tanker på “Fast blogger – fotospesial

  1. Mange takk for julehilsen! Jeg haaper at dere ogsaa har faatt kort fra oss. Jeg har med stor interesse betraktet et imponerende hytteprosjekt!

Legg igjen en kommentar