Vurdering – Gaustablikk skisenter

Som jeg sa i forrige post hadde jeg vært å testet ut det Gaustablikk har å tilby av nedoverbakker for de som liker slikt. Slik som meg. Gaustablikk er kanskje ikke av de mest kjente alpintsenterene i Norge, slik som Hemsedal, Hafjell og Trysil, men for de som aldri har vært der før tror jeg størrelsen vil komme som en overraskelse. I følge deres egne nettsider har de 9 heiser og 34 kilometer bakke. Noen er bratte, andre er lange, og noen er begge deler. Jeg har ikke på forhånd bestemt hvilke kategorier jeg skal vurdere utifra, så jeg bare skriver ettersom jeg kommer på.

1400(!) meters T-heis, går 100 meter unna hyttedøra 🙂

Variasjon: En god bakke skal ikke bare være rette løyper hele tiden, det kan fort bli kjedelig. Litt svinger her og noen høydeforskjeller der gjør alt mye mer spennende. Dette finnes det absolut nok av på Gaustablikk. Noen bakker er slakke og lange, og passer utmerket for de som ikke ønsker så stor fart, men heller ta det litt mer ro og bare «cruse» nedover. Andre bakker er derimot så bratte at magasuget kommer i de mest heftige hengene. Vi snakker sikkert opp i 30 graders fall, uten at jeg er så stø på øyemålet akuratt her.

For familien: Helt topp. Gaustablikk har helt klart rettet hovedfokuset sitt mot familieturer. Vi har en «båndheis», et slags transportbånd, for de aller minste som kanskje har sine første turer på ski, det finnest tallerkenheiser som ikke går alt for fort i bakker som ikke er alt for bratte for de som har vokst fra rullebåndet, det finnes flere T-heiser for de etter der igjen, og såklart 2 store fine stolheiser. Den ene splitter ny nå i vinter. Avhengig av hvilken heis man tar kommer man til forskjellige bakker. De bratteste bakkene er i skråninga ned mot Rjukan, og i bunn av disse er det to stolheiser og en T-krok. Den eldste stolheisen går opp mot toppen ved hotellet, den andre, splitter nye, går bort til det helt nye bakkeområde – der vi bygger hytte.

Her er bilde fra toppen av "Fyriegg Expressen", tatt mot den gamle delen av anlegget.

For de som kjører fort: Gaustablikk har stadig vekk besøk av «proffer», som er der å trener slalom. Blandt annet har Aamodt leilighet der oppe, det sveitsiske landslaget har vært innom flere ganger, og… Ja, det sier vel sitt. Eneste negative for deg som oppsøker fart er at det i noen bakker er kryss, altså to bakker som krysser hverandre, som man må passe på å se seg godt for.

For de som liker park: Det er nok dessverre her Gaustablikk kommer dårligst ut. Jeg fikk ikke alt for mange timer i bakken, men jeg tror jeg skummet gjennom det meste. Jeg fant ikke et eneste hopp, noe jeg selvfølgelig syntes var dumt. Jeg har likevell troen på at det kan komme litt senere i sessongen, i og med at det i følge ryktene pleier å være noen hopp der. Jeg fant derimot et par rails, tre-fire stykker. Det er da litt.

Pudder: DET er det nok av her. Når det utover vinteren samler seg opp over en meter snø, og temperaturen som oftest ligger under null er føret kanskje det gaustablikk scorer best på. Utallige of-pist muligheter, fra de bratteste skrenter til slakkere bakker. Du skal være god, (eller dårlig, da), hvis du ikke klarer å finne din egne ukjørte of-pistløype.

Bonus: Her har vi noe stilig som ikke veldig mange andre skisteder i Norge har å tilby. Inne i Gaustatoppen, altså fjellet, går det en togbane. INNE i fjellet. Denne har skianlegget klart å skaffe en avtale på. Man skal kunne ta togbanen fra foten av fjellet, det er planlagt T-krokheis fra skianlegget bort til «stasjonen», og helt opp til toppen der tårnet står. Da er du oppe på 1880 meter, og du har da omtrent 1200 høydemeter ned til nederste punktet av resten av skisenteret. Gaustatoppen er kanskje det råeste du kan oppleve i området, og en tur ned på ski eller snowboard er absolutt helt rått, og til å annbefale på det sterkeste til de som tørr slikt. De 5 minuttene det tar å kjøre ned er til og med verdt 3 timers slit med å gå opp til fots.
Jeg er ikke helt kjent med detaljene på hvordan denne ordningen kommer til å fungere i praksis, men jeg regner med at denne togturen opp til toppen kommer som en ekstra billett i tillegg til heiskortet.

Frister det med en tur ned her, men det er litt i det meste laget å gå opp? Ikkenoe problem, du kan jo ta toget!

Oppsumering:

+ Mange bakker, mye variasjon
+ Har bakker både for de yngste og de eldre
+  Med tre nye heiser på ett år er dette et sted i utvikling
+ Mye sol i de fleste bakkene
+ GAUSTATOPPEN
+ Flotte naturopplevelser
+ Mye natursnø

– Ingen snowboardpark
– Har du dårlig gli på skiene kan det være noen bakker som i små partier rett og slett ikke har nok fall, og du må ta bena fatt.

Legg igjen en kommentar

