Giro Svineroi

Det er ikke bare i Italia det sykles for tiden. Etter befaring i Rauland fredag ettermiddag, la jeg i veg mot Gaustablikk på sykkel. Det var litt kjølig og frisk, sur vind, men det var bakfra og bare en fordel.

De første 5 milene gikk greit, de fra Rauland over til dalbunnen ved Rjukan ved oppstigningen til Gaustablikk. Jeg måtte riktignok jobbe litt i stigningene opp fra Rauland, men var frisk og fin over fjellet ved Møsvatn. Derifra gikk det naturlig nok lettere og lettere, og det var spesielt stas å suse inn i Rjukan sentrum i ca 60 km/t, i bunnen av bakkene ned fra Maristigen.

Da ble det noe helt annet med de 8 kilometrene og 750 høydemetrene derfra og opp Svineroivegen til hytta. I begynnelsen gikk det ikke så verst, med hastighet ca 7 – 8 km/t. Etter noen svinger begynte det å røyne på, og etterhvert må jeg si jeg virkelig fikk det. Hastigheten dalte til knappe 6 km/t. Innimellom måtte jeg stå av og trille, og det gikk nesten ikke stort saktere, ca 4,5 km/t. Jeg kan kanskje skylde på næringsmangel på grunn av litt lite spising i løpet av dagen, men like fordømt – dette ble tungt. Så jeg aspirerer helt klart ikke til en sjarmøretapper i Giro Italia.

Min venn Yngve var rekvirert som serviceteam, dugnadshjelp og hjemtransportør. Han tok i mot meg med oppmuntrende tilrop der jeg slet lia opp mot hytta.

Lørdag fikset vi videre på kjøkkenet. Rørleggeren hadde nå vært der og koplet opp det meste, men da jeg ikke hadde tenkt nok gjennom størrelsen på oppvaskkummen, ville den bestilte kummen komme i konflikt med skapet som skal stå på benken, så oppvaskkummen måtte han ta med hjem igjen. Men det var gjort klart inn i kjøkkenbenken, så vi kunne montere «ovnsskapene». I løpet av dagen var kjøleskapet på plass.

Yngve i sving med kjøkkentjeneste.

 ….

Ovnsskapene og kjøleskapet oppe. Da kunne vi sitte og betrakte at kjøttkakene gjorde seg klare til å bli spist opp.

Søndag var det utforing av vinduer. Jeg fikk gjort klart for utforingene i søndre hjørnevindu oppe, selv etter å ha holdt på med dette vinduet nå 3. helga på rad, er jeg fortsatt ikke ferdig.

Yngve gjorde klar utforingene til det store vinduet nede i gangen.

Legg igjen en kommentar

