Herreavdelingen

Jeg inntok hytta torsdag kveld, medbrakt trapp i løse enkeltdeler.

I løpet av fredag ankom Herreavdelingen. Mine gode kamerater Bjørn Nyquist, Arnfinn Erlien, Bjarne Palm og Martin Rønningen. Alle studiekamerater fra Trondheim på slutten av 70-tallet, for flere også ved Holmen Gymnas på Tynset.

Det ble ei særdeles sosial og trivelig helg, riktig hyggelig å treffe disse igjen. Jeg har hatt brukbar kontakt med disse hver for seg, men det har blitt sjeldent at alle møtes. Mer enn 15 år siden sist. Det ble utvekslet minner, redegjørelse for andre felles kjente, mye skjemt og skrøner, og også dyptpløyende og eksistensielle diskusjoner. Lett ledsaget av litt god rødvin.

God stemning om kveldene.

Men gutta var også skikkelig iherdig til å jobbe. I løpet av lørdag formiddag var trappa oppe. Den ble løst som et fellesprosjekt. Førstegangstrappemontører som vi var, gikk det ikke helt knirkefritt. men vi fikk det til. Foreløpig er ene senterstolpen noe skjev, men vi får se om vi får gjort noe med det.

Trappeøkt 1 . Prøveoppsetting av yttervangene. Fredag kveld.

Etter prøveoppsettingen satt vi merker, og så tok vi alt ned igjen. Deretter begynte vi montering av nederte seksjon.

Så monterte vi opp nederste seksjon. Da begynnte det allerede å se gromt ut.

Så mellomseksjonen, og til slutt toppseksjonen. Den strevde vi med, da skal jo alt inn der det har vært planlagt. Som regel er slikt lettere sagt enn gjort. Heller ikke hadde vi erfaring med hvordan man pleier å gjøre slikt.

Til slutt kunne arbeidslaget posere i den flotte trappa.

Trappa ble riktig fin. Flott møbel, og den gir gangen et helt annet preg.

Etter skitur organiserte vi to arbeidslag. Bjarne og Arnfinn pusset pipa bak stålstolpen. Dette har vært en nøtt. Å pusse pipe bak en bærestolpe er jo ikke direkte enkelt. Det framkom forslag om å fjerne stolpen, men det ble forkastet av byggherren. Å kasse inn stolpen ble også forkastet, i hvert fall i første omgang. Da fikk vi heller plundre litt bak stolpen. Men etter et møysommelig og godt utført arbeide, klart bedre en «alminnelig håndverkerstandard», ble resultatet riktig flott. Nesten så det ikke kunne sees at stolpen hadde vært i vegen.

Bjarne pusset pipa bak stolpen!

Neste øvelse var ferdigoppkopling av ventilasjonsanlegget. Utfordringen var å finne hull ut uten å støte på stolper eller andre viktige bygningslementer. Her måtte vi gjøre flere forsøk, men til slutt ble det hull i veggen, og avkast/tilluftboksen utvendig ble montert opp. Dessverre manglet det noen bend for å kunne gjøre ferdig tilkoplingen, men det kommer straks neste gang. Tilkoplingen ut er tross alt den mest arbeidssomme operasjonen.

Arnfinn sjekker hullene ut for ventilasjonskanalene.

Bjørn monterte ventilasjonskassa utvendig.

Innimellom var det nedforing og platelegging/paneling av tak på hemsrommet. Og sannelig, i løpet av søndag var det på det nærmeste ferdig, bare tilpasning mot midtdrageren gjenstår.

Martin pusset ovnsglassene mens han ventet på frokosten.

Det var ei særdeles vellykket helg med mye godt utført arbeide. Deilig endelig å ha trappa på plass. Ikke minst det sosiale var en højdare denne gangen.

2 thoughts on “Herreavdelingen

1. Så fin hytta blir.. jeg kom over bloggen deres da jeg søkt etter personlig erfaringer om gaustablikk. Vi vurderer hytte der ( fordi det er et så vakkert sted) – hva er deres erfaringer med stedet som sådan? har vært der en helfg nå i mars – det virker som at det er godt tilrettelagt med alpin fra de ulike hytteormpdene, men det er «dårlig» med tilgang/transort/tilbringer-løyper til langrennsløypene? Man må gå på lokaleveier/ over «hovedveien» over alt fra.. eller? I hvilket område ligger deres hytte?

2. Takk for hyggelig melding. Egentlig synes jeg ikke bilder greier å gi stedet full rettferdighet, opplevelsen er nok enda mektigere. God utsikt blir aldri det samme på bilder.
    Etter to år med fire sesonger har vi opplevd at stedet har mye vær. Vår hytte ligger i Fyriegg-feltet, og er det siste feltet som er nærmest Gaustatoppen, vest for skiheisene og med oppkjøring ved det nye bygget nede ved hovedvegen. Vi kommer derfor tett på Gaustatoppen.
    Sommeren 2009 var regnfull, vinteren 09-10 hadde mye snø. Det var egentlig en knallvinter med kjempeflotte skiforhold hele vinteren. Det var ikke kaldere oppe i fjellet enn det sentrale østlandet, og kuldeopplevelsen svakere på grunn av tørrere luft. Ofte heller mildere. Sist sommer var grei, mens denne vinteren har hatt usedvanlig lite snø og mye vind. Langrennsforholdene har vært gode etter jul, mens alpinmulighetene ikke så optimale som stedet har potensiale for.
    Fra vårt område gir nærheten til heisene god tilgang på alpinmulighetene. Erfaringene fra forrige vinter er at de ulike områdene har litt ulike kvaliteter. På «hotellsiden» er nok de preparerte bakkene litt mer spenstige, mens «Fyriegg»-området har de klart beste off-pistemuligheten. Mangel på snøproduksjonsanlegg her forkorter sesongen noe i begge ender.
    Langrennstilbudet er best ved «hotellsiden», og særlig de rød løypene i skogsområdet ved Heddersvannet gir god variasjon. Fra Fyriegg-området har vi den blå løypa som en slags tilbringer-løype til løypenettet rundt vannet og bak hotellet. Den går gjennom feltene, og dermed må vi krysse 2 av vegene opp i feltene. Det er litt kjedeligere som skitur, men samtidig mye å følge med på undervegs (nye hytteprosjekter….), så det er vel greitt nok. Framme ved vannet deler løypa seg, og derfra har man ubegrensede muligheter til å lage variasjoner på turene. Så godt som alle løyper kjøres opp daglig, så sporkvaliteten er aldeles utmerket.
    Alt i alt er vi godt fornøyd med stedsvalget. Det er en godt kombinasjon av kort reiseveg, overkommelige priser, og godt og variert tilbud. Stedet er i stadig utvikling, og det er nye fasiliteter til hver sesong, mest alpint, men også langrenn. Vi kan derfor godt anbefale stedet.